Principper for klassedannelse
At danne klasser og foretage en klassesammenlægning er en kompleks opgave, så derfor skal der tages hensyn til en lang række forhold, herunder faglige og sociale.
Følgende kan deltage ved klassedannelse:
- Nuværende og kommende klasselærere
- Andre lærere, som har mange timer i klassen
- Andre, som har noget relevant at bidrage med (børnehaverne, elever på 6.-9-årgang, tidligere klasselærere, tidligere lærere, AKT, DSA-lærere, ledelsen)
Følgende kriterier:
- Vi tilstræber dannelsen af harmoniske og ligeværdige klasser.
- Fordelingen af piger og drenge tilstræbes at være ligelig.
Ved klassesammenlægninger orienteres:
- Forældre skriftligt forud for eleverne i 0. – 5. klasse.
- I 6.-9. klasse orienteres eleverne mundtligt på skolen først og efterfølgende orienteres forældrene skriftligt samme dag.
- Efter klassedannelse indkalder kommende klasselærer hurtigst muligt til forældremøde.
Det er skoleledelsens pligt at organisere skolens hverdag, så den giver den bedst mulige udnyttelse af resurserne under hensyntagen til skolens øvrige principper.
Ved ønske om klasseskifte
Som udgangspunkt går eleverne i den klasse, de er blevet tilknyttet, når de starter på skolen. I særlige tilfælde kan der dog laves klasseskifte.
Det er altid ledelsen, der tager den endelige beslutning omkring klasseskifte.
Forud for et eventuelt klasseskifte har eleven, lærere og forældre sammen forsøgt at løse de udfordringer, der ligger til grund for, at barnet ikke trives i nuværende klasse.
Viser det sig, at de forskellige tiltag ikke har den ønskede effekt, inddrages ledelsen. I drøftelserne indgår faglige, sociale og trivselsmæssige begrundelser for, hvorfor et klasseskifte ønskes afprøvet forud for et eventuelt andet skoletilbud.
Forældre og elever har ikke direkte indflydelse på klassedannelser.
Senest revideret og godkendt af skolebestyrelsen onsdag d. 15.juni 2022