Princip om bad efter idræt

Princip om idræt og bad.

Grundlag:

Princippet skal sikre, at alle er bekendt med skolens regler omkring idræt og badning.

Bestyrelsen har truffet følgende beslutning for at undgå, at det er den enkelte idrætslærer, der skal definere reglerne og "stå på mål" efter hver idrætstime.

Formål:

På Nørreskov-Skolen forudsætter undervisningen generelt omklædning til idrætstøj og efterfølgende bad. Vi anser omklædning og badning som en integreret del af dansk idrætstradition og et rimeligt krav at stille ift. den personlige hygiejne.

Derudover finder vi det værdifuldt, at vores børn og unge udvikler og

fastholder et naturligt forhold til deres egen krop samt en erkendelse og respekt af, at vi som mennesker ser forskellige ud.

Vi vil arbejde for:

• At alle elever har lyst til og mulighed for at deltage i idrætsfaget.

• At alle elever tager aktivt del i både den fysiske del af undervisningen og det efterfølgende bad.

• At forældrene er oplyst om, og klar over, deres ansvar for børnenes deltagelse.

Ansvar

Skolens ansvar:

• At sikre badefaciliteter for eleverne.

• At behandle emnet hygiejne generelt.

• At sørge for opsyn under badningen i det omfang, det er nødvendigt.

Forældrenes ansvar:

• At støtte positivt op om dette princip.

• At eleven møder forberedt til undervisningen. Det betyder i denne sammenhæng, at eleven medbringer idrætstøj, håndklæde mv., som gør det muligt at tage del i både idræt og bad.

• At fritagelse for idræt og/eller bad, skal ske på forældrenes initiativ.

Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet.

Vedtaget i skolebestyrelsen d. 13. oktober 2021

Princip om bad efter idræt 131021.pdf