Princip om undervisningens organisering

Princip for undervisningens organisering/ Nørreskov-Skolen

Formål:

Undervisningens organisering skal skabe rammer, der sikrer hver enkelt elev bedst mulig læring og trivsel.

Skoledagens længde:

Nørreskov-Skolen tilrettelægger så vidt muligt elevernes skoledage, så undervisningen på trin 1 ligger i tidsrummet 8.00-13.30, på trin 2 i tidsrummet 8.00-14.30 og på trin 3 i tidsrummet 8.00-15.00.

Understøttende undervisning:

Understøttende undervisning på Nørreskov-Skolen imødekommes i klassernes trivselstime.

Formålet med den understøttende undervisning bidrager til, at eleverne får mulighed for at lære på forskellige måder, med en høj grad af kobling mellem teori og praksis.

Bestyrelsen på Nørreskov-Skolen er overbevist om, at elever i trivsel lærer bedre. Derfor indføres der trivselstimer, hvor fokus er på aktiviteter, der fremmer trivsel og klassefællesskabet - bl.a. mere udendørs og indendørs bevægelse, håndtering af klasseudfordringer, arbejdet med “de mange styrker”, historie-fortælling, etiske- og moralske dilemmaer etc.

Trivselstimerne vil som udgangspunkt være “skærmfri-zone”, da skærmtid ikke understøtter trivselstimernes formål.

Undervisningsdifferentiering:

Nørreskov-Skolen tilstræber, at undervisningen tilrettelægges med hensyntagen til de enkelte elevers faglige og personlige forudsætninger.

Den åbne skole:

Den åbne skole skal, gennem samarbejde med det omgivende samfund, højne trivslen, motivationen, den faglige kvalitet og livsdueligheden for eleverne. Inddragelse af det omgivende samfund foregår som en naturlig del af skoleåret, hvad end det er ved besøg på lokale virksomheder, naturskolen, sportsaktiviteter – klubber mv.

Valgfag i udskolingen:

Nørreskov-Skolen følger den gældende lovgivning for valgfag.

Supplerende undervisning:

Nørreskov-Skolen tilstræber at samarbejde med forældrene og eleven om tilrettelæggelsen af supplerende undervisning. Nørreskov-Skolen tilstræber at have den fornødne specialpædagogiske kompetence i personalegruppen til at supplerende undervisning kan gives på Nørreskov-Skolen til de elever, der har behov herfor.

Lektier og faglig fordybelse:

Det forventes at eleverne på alle årgange læsetræner dagligt hjemme. Hjemmearbejde kan på mellemtrin og i overbygningen tage form af træningsopgaver fra fagene, der skal stabilisere og styrke elevernes læring samt give eleverne en større tiltro til sikker erhvervet kompetencer og viden.

Motion og bevægelse:

Nørreskov-Skolen lægger bevægelse ind som en del af den daglige almindelige undervisning.

Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan Nørreskov-Skolen efterlever princippet.

Senest revideret og godkendt af skolebestyrelsen 21. februar 2024