Princip om lejrskole

Nørreskov-Skolens princip om lejrskole

Lejrskolen har til formål at give eleverne mulighed for at få deres undervisning et andet sted end skolen. Man får mulighed for at gøre erfaringer, som ikke kan gøres i skolen med hensyn til emner og fagområder, der har tilknytning til den daglige undervisning.

Formål:

• For at styrke trivsel og sociale relationer i andre rammer end skolens.
  • Opleve det lærte i undervisning i relevante rammer udenfor skolen.
  • Mulighed for at omsætte viden til praksis.

Vi vil nå disse mål ved:

• Skolen planlægger lejrskoler i forbindelse med årsplansarbejdet for årgangen.
  • Der formuleres mål og indhold for lejrskolen, og der orienteres herom til forældremøder.
  • Der er mødepligt for eleverne.
  • For elever, der undtagelsesvis ikke deltager i lejrskole, tilrettelægger skolen anden undervisning.
  • Hovedlinjerne i regler for adfærd fastlægges inden afrejse og skal, ligesom konsekvenserne ved overtrædelse, være aftalt mellem elever, forældre og skolen. Der henvises til ”Ordensregler på Nørreskov-Skolen”.
  • Vi afholder lejrskole i Trin 2, 7.årgang og 9.årgang.

Øvrigt:

Det er elevens egen forsikring, der dækker alle forhold under lejrskoleopholdet.

Lejrskoler betales af skolen og er en del af undervisningen.

I forbindelse med egenfinansieringen fremgår det af Undervisningsministeriets vejledning om ekskursioner, lejrskoler m.v., at der intet er til hinder for at forældrene via for eksempel en klassekasse frivilligt kan bidrage til udgifter, som kommunen ikke er forpligtet til at afholde. Det kan for eksempel være en is eller en teatertur i forbindelse med lejrskolen, men ikke til ekstra overnatning eller dyrere geografisk placering af lejrskolen.

Skolen opkræver et dagsbeløb for kost pr. døgn pr. elev (der informeres herom til forældremøder).

Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet.

Revideret og godkendt af skolebestyrelsen 15. januar 2020