Princip om skole-hjem-samarbejdet

Princip om samarbejde mellem skole og hjem.

Grundlag.
Principperne tager udgangspunkt i ”Lov om Folkeskolen”, der allerede i formålsparagraffen pointerer, at barnets skolegang er en fælles opgave for skolen og forældrene.
Principperne ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper, kommunens mål og rammer samt folkeskoleloven. Sidstnævnte angiver i § 2, stk. 3 at: ”Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål”.

Formål.

• At fremme det gode samarbejde mellem skole og hjem.
  • At bidrage til at skabe gode rammer om klassens miljø og undervisningen.
  • At bidrage til udviklingen af et godt læringsmiljø, og til elevers og læreres trivsel.
  • At skole/hjem samarbejdet rummer en orientering af forældre og barn om skolens syn på elevens læringsudbytte og trivsel.
  • At skole/hjem samarbejdet rummer en fælles fastlæggelse af de mål, der skal knyttes til elevens skolegang og undervisningen i den kommende periode.
  • At skole/hjem samarbejdet udmøntes bl.a. i skole/hjem samtaler, forældremøder og etablering af klasseråd.

Ansvar.
Skolens ansvar:
- At afholde mindst én individuel årlig skole/hjem samtale med udgangspunkt i den dynamiske elevplan. Derudover vurderer klasseteamet individuelle behov. Forældre kan altid ønske samtale med en lærer.
- At sikre elevdeltagelse i alle skole/hjem samtaler. I de tilfælde, hvor der er brug for ”voksensnak”, sendes eleven ud, eller der aftales en ny tid med forældrene.
- At det enkelte klasseteam beslutter, hvilke fag der skal være repræsenteret ved skole/hjem samtalerne.
- At opfølgning aftales under skole/hjem samtalen og tilføjes elevplanen
- At skolen sikrer etablering af klasseråd, der består af max. 4 forældre.
- At skolen omtaler elever og forældre i en anerkendende tone.

Forældres ansvar:
- At deltage i skole/hjem samtaler og forældremøder. Skolen lægger vægt på, at alle hjem er repræsenteret på møderne.
- At forældre omtaler skole, andre forældre og elever i en anerkendende tone overfor deres barn.
- At bidrage til, at der på forældremøderne tages der emner op, der berører klassens faglige og sociale liv.
- At bidrage til at skabe de bedst mulige rammer om klassens læringsmiljø, dens sociale miljø, samspillet i klassen og rammerne for den enkelte elevs udvikling og trivsel.
- At bidrage til dannelse af klasseråd.
- At bidrage til, at klasserådet er sparringspartner for klassens lærere.
- At bidrage til, at klasserådet agerer inden for rammerne af folkeskoleloven, skolebestyrelsens principper, kommunale mål og rammer og skolens vedtagelser samt i overensstemmelse med vedtagelser, som er truffet på klasseforældremøder.

Andet:
- At forældremøder kan indkaldes af klasserådet, klasselæreren eller i et samarbejde mellem disse.

Skolebestyrelsen fører tilsyn med hvordan skolen efterlever princippet.

Senest revideret og godkendt af skolebestyrelsen d. 16. maj 2018

Princip om bad efter idræt_0.pdf

Shape Created with Sketch.