Nørreskov-Skolen
-et rart sted at være - et godt sted at lære
Antimobbestrategi
Nørreskov-Skolens princip for tryghed og trivsel:
Forebyggelse og håndtering af mobning, digitalmobning og fysisk vold
Formål:
Tryghed og trivsel er en vigtig forudsætning for læring, og kun gennem tryghed og trivsel forhindrer vi mobning. På Nørreskov-Skolen, i SFO og klub forebygger vi psykisk- og fysisk vold og hvis vi opdager at et barn bliver mobbet, stopper vi det. At stoppe mobning og digital mobning er et fælles ansvar for børn, ansatte og forældre.
Målsætning:
At skabe en fælles forståelse for hvad (digital) mobning og fysisk vold er og hvordan vi forebygger og handler, hvis det mod al forventning finder sted.
Trivsel, drilleri og mobning
Trivsel er, at børn har mod på udfordringer, og at de udvikler sig fagligt og emotionelt. Tegn på trivsel er, at børn har mod på og lyst til at deltage i og bidrage til aktiviteter.
Godmodigt drilleri har ofte en positiv hensigt og foregår mellem venner. Signalet er: " Vi hører sammen og har det godt sammen."
Mobning har det modsatte signal og et negativt sigte: "Vi mobber dig, fordi vi ikke vil være sammen med dig."
Mobning
Mobning er når en person gentagne gange over længere tid bliver udsat for negative handlinger fra én eller flere personer.
Negative handlinger er når nogen påfører eller prøver at påføre andre skade eller ubehag. Mobning er handlinger, der opleves ekskluderende, og hvor den mobbede ikke har mulighed for at forsvare sig.
Mobning handler ikke om onde børn, men om uhensigtsmæssige mønstre og handlinger.
Ved mobning forstås negative handlinger som:
- Hånlig adfærd - som brug af grimasser
- Afvisende adfærd - som at vende én ryggen
- Irritere eller såre - som ikke at efterkomme en persons ønske
- Eksklusion - som udelukkelse fra gruppen
- Trusler, hån og sarkasme
Digital mobning
Digital mobning er mobning, der kendetegnes ved at en eller flere personer gentagne gange forfølger eller udelukker en udvalgt person gennem digital teknologi.
- Mobning kan foregå på alle tider af døgnet og kan spredes hurtigt til et stort publikum. Man kan ikke søge tryghed og fred hjemme på værelset.
- Man kan ikke altid se, hvem afsenderen er. Dem, der mobber, kan være anonyme.
- Det skrevne sprog kan virke hårdere og grovere end i skolegården, fordi deltagerne sidder på afstand i skjul bag skærmen.
- Beskeder om offeret kan hurtigt offentliggøres og kan cirkulere rundt i medierne i længere tid.
Digital mobning er bl.a. billeder, videoer eller krænkende tekster, der bliver lagt på internettet eller sendt digitalt til en eller flere, uden at der tages hensyn til, at det kan såre den, det går udover.
Fotos m.m. som tages og deles uden samtykke kan være en overtrædelse af persondatalovens regler og er dermed strafbart.
Fysisk vold
Fysisk vold omfatter enhver fysisk handling, som skader en anden person fx spark, slag eller skub, og udføres med en intention om at påføre skade.
- Ved personfarlig vold inddrages ledelsen øjeblikkeligt samt udfærdiger handleplan og sanktioner.
- For sanktioner se ordensreglerne
Hvad gør Nørreskov-Skolen, SFO og klub for at skabe trivsel og forebygge mobning:
I samarbejde mellem skole, SFO, klub og hjem fokuserer vi på det enkelte barns trivsel
- Vi arbejder kontinuerligt og systematisk på at udvikle børnenes sociale kompetencer ved hjælp af de pædagogiske materialer og metoder, der dagligt anvendes i skole og fritid.
- Dagligt og via traditioner opbygger vi et fællesskab på tværs af klasser og årgange
- Vi taler respektfuldt til og om hinanden
- Vi viser i ord og handling, at mobning ikke accepteres
- Alle voksne er tydelige, nærværende og gode eksempler
- På alle trin arbejdes der kontinuerligt med samværsregler og den gode tone.
- Problemer og konflikter på alle trin tages alvorligt og drøftes med børn og voksne
- Alle har et fælles ansvar for at forebygge mobning.
Se bilag for ansvarsfordeling for personale, elever, forældre og ledelse i forebyggelsen af mobning.
Det gør vi, hvis mobning mod forventning forekommer.
Hvis mobning finder sted skal konfliktløsning igangsættes. Konfliktløsning kan foregå elever imellem med personale, der hjælper elever med at løse konflikten.
Følgende værktøjer kan anvendes:
- Relevante lærere, pædagoger og skolens ressourceteam drøfter problemets omfang og aftaler konkret handleplan.
- Der afholdes samtaler med både mobbede, mobber(e) og evt. medløbere
- De berørte børns forældre informeres og inddrages
- Der laves konkrete aftaler med mobberne og deres forældre
- Der afholdes samtaler med klassen/stamholdet for at sætte fokus på problemet.
- Der udarbejdes en handleplan efter § 1 c i undervisningsmiljø-loven i samarbejde med ledelsen, personalet, forældrene og evt. PPR, SSP eller andre fagprofessionelle.
- Herudover arbejder skolen kontinuerligt med udgangspunkt i skolens trivselspolitik, antimobbestrategi og positiv psykologi.
- Antimobbestrategien revideres af skolens bestyrelse hvert 2. år (lige) og er tilgængelig på bl.a. skolens hjemmeside.
Se bilag for handleplan for personale, elever, forældre og ledelse.
Links til gode hjemmesider.
SSP katalog https://sonderborg-ungdomsskole.dk/index.php?open=255&menu_id=30
Trin 1
https://bornsvilkar.dk/til-fagpersoner/mobning-trivsel/
https://www.maryfonden.dk/vores-arbejde/mobning-og-trivsel/
Undervisningsmateriale indskoling - WiFive, det gode digitale fællesskab
Trin 2
https://bornsvilkar.dk/til-fagpersoner/mobning-trivsel/
Trin 3
https://bornsvilkar.dk/til-fagpersoner/mobning-trivsel/
Antimobbestrategi revideret og godkendt d. 27.11.24