Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Antimobbestrategi

Antimobbestrategi

For Nørreskov-Skolen

Formål

Formålet med antimobbestrategien er, sammen med skolens trivselspolitik, at fremme god trivsel og forebygge mobning/digital mobning samt stoppe mobning/digitalt mobning, hvis det opstår.

Målsætninger

At skabe en fælles forståelse for hvordan vi:

  • Forebygger mobning/digital mobning
  • Handler, hvis mobning/digital mobning finder sted

 

Begreber

Hvordan definerer vi:

Mobning

I skolens trivselspolitik er mobning defineret ved:

Mobning er, når et eller flere børn gentagne gange over en periode

  • udelukkes fra legen eller fællesskabet,
  • bliver talt grimt til eller kaldt øgenavne
  • bliver gjort til grin eller bagtalt
  • får taget eller ødelagt sine ting
  • bliver skubbet, slået, truet eller tvunget til noget
  • får grimme beskeder
  • bliver mødt med et afvisende kropssprog

 

Alle konflikter og alle drillerier er ikke mobning. Børn kan godt drille hinanden uden at det er mobning. Mobning er grov, planlagt, indeholder gentagelse og er ondsindet.

Digital mobning

Digital mobning er mobning, som foregår via digitale/sociale medier.

Digital mobning er bl.a. billeder, videoer eller krænkende tekster, der bliver lagt på internettet eller sendt digitalt til en eller flere, uden at der tages hensyn til, at det kan såre den, det går udover.

Digitalt mobning kan både foregå inden for og uden for skoletiden.

Mobningen kan både ske offentligt og skjult, for den det går udover.

Fotos m.m. som tages uden samtykke og som deles med andre elever over mobiltelefonen eller lægges ud på Facebook og andre sociale medier for at mobbe m.v. vil desuden være en overtrædelse af persondatalovens regler.

Forebyggelse af mobning og digital mobning

Som en del af det forebyggende arbejde, udøves der konfliktløsning. Konfliktløsning sker ved større eller mindre konflikter. Konfliktløsning kan foregå elever imellem eller med personale, der hjælper elever med at løse konflikten.

Derudover har alle et fælles ansvar for at forebygge mobning/digital mobning. Det foregår ved at:

Ledelse

  • Udstikke de formelle rammer som personalet kan agere indenfor. Dette sker under hensyntagen til gældende lovgivning samt skolebestyrelsens vedtagne politikker og retningslinjer.
  • Give sparring til personale i konkrete situationer samt evt. deltagelse på møder, når ledelsen skønner det relevant.

 

Personale

  • Udarbejde spilleregler i klasserne, der indeholder:
    • Regler for trivsel og kammeratskab i klassen
  • Aftaler om brug af mobiltelefoner og andre digitale medier
  • Aftaler om den gode time og kommunikation mellem elev/elev og elev/personale
  • Løbende arbejde med klassetrivsel samt årlig drøftelse heraf på et forældremøde.
  • Være bevidst om, at man er den professionelle voksne og rollemodel i sin fremtræden og ageren i samværet med elever og forældre.
  • Tale i respekt for den, der tales til og om – altså tale ordentligt og i et sobert sprog.
  • Italesætte og arbejde med mobiletik og mobiladfærd - tilpasset aldersgruppen.
  • Tage henvendelser omkring konflikter og mobning alvorligt.

 

Elever

  • Overholde skolens regler, klasseregler og andre aftaler, der er indgået indenfor skolens rammer.
  • Tale i respekt for den, der tales til – altså tale ordentligt og i et sobert sprog.
  • Respektere forskellighed og forskellige kulturer
  • Respektere personalets anvisninger og løsninger
  • Tage kontakt til personale, hvis man ser eller hører om mobning eller konflikter.

 

Forældre

  • Være gode rollemodeller for eget og andres børn
  • Hjælpe til at barnet er skoleparat hver dag, hvilket er at være udhvilet og at have:
  • Pakket skoletasken med det nødvendige udstyr
  • Madpakke med
  • Passende påklædning til årstid og dagens aktiviteter
  • Alm. god hygiejne
  • Overholde skolens regler, klasseregler og andre aftaler, der er indgået indenfor skolens rammer.
  • Tale i respekt for den, der tales til og om – altså tale ordentligt og i et sobert sprog.
  • Respektere forskellighed og forskellige kulturer
  • Respektere personalets anvisninger og skolens løsninger
  • Tage kontakt til personale, hvis man ser eller hører om mobning eller konflikter.
  • Orientere sig dagligt på forældreintra
  • Deltage i sociale arrangementer i skoleregi

 

Indgriben og genoprettelse

Såfremt der foregår mobning/digital mobning, arbejdes der ud fra følgende ramme:

Ledelse

  • Ledelsen inddrages i konfliktløsning og mobning, når det, i samarbejde med personalet, vurderes at være nødvendigt.
  • Ledelsen orienteres om større konflikter og mobbeepisoder af personalet.
  • Ledelsen sanktionerer ud fra gældende lovgivning. Dette kan efterfølgende udmøntes af personale på skolen.
  •  

Personale

  • Personalet udmønter skolens trivselspolitik og antimobbestrategi i hverdagen.
  • Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at gribe ind, hvis der overværes adfærd, der tangerer til mobning eller konflikt.
  • Der udøves konfliktmægling – her kan relevante professionelle samarbejdspartnere inddrages fx Skolefritidskoordinator, SSP, PPR.
  • Personalet informerer og inddrager de involveredes forældre omkring konflikter, når det vurderes relevant.
  • Personalet informerer altid de involveredes forældre omkring mobning/digital og inddrager, når det vurderes relevant.
  • Personalet sanktionerer indenfor gældende rammer.

 

Elever

  • Alle elever er forpligtet til at:
  • Lade være med at provokere
  • Lade være med at lade sig provokere
  • Lade være med at være tilskuer
  • Forlade situationen
  • Hente en voksen (personale)
  • Ved digitale episoder/mobning er alle elever forpligtet til:
  • At lade være med at videresende
  • Ikke at respondere på det fremsendte
  • Involvere en voksen (personale eller forældre), når man selv er en del af eller vidne til en episode/mobning.
  • At respektere personalets anvisninger og løsninger
  • At indgå konstruktivt i konfliktløsning

 

Forældre

  • At man respekterer personalets anvisninger og løsninger ved at bakke op overfor barnet om disse – også hjemme.
  • At man hjælper sit barn til at indgå konstruktivt i konfliktløsning
  • At man tager kontakt til personalet hvis man ser eller hører om mobning/digital mobning eller konflikter
  • At man taler med sit barn om konkrete hændelser og samtidig guider barnet til andre konstruktive handlemåder fremover.

 

Når skolen vurderer det hensigtsmæssigt, kan skolefritidskoordinator, SSP, PPR herunder den forebyggende §11 indsats og/eller børne- ungerådgivningen involveres.

Der udarbejdes en handleplan efter § 1 c i undervisningsmiljø-loven i samarbejde med ledelsen, personalet, forældrene og evt. PPR, SSP eller andre fagprofessionelle.

Herudover arbejder skolen kontinuerligt med udgangspunkt i skolens trivselspolitik, antimobbestrategi og positiv psykologi.

Antimobbestrategien revideres af skolens bestyrelse hvert 2. år (lige) og er tilgængelig på bl.a. skolens hjemmeside.

 

Vedtaget i skolens bestyrelse onsdag d. 16. maj 2018

Dokumenter

Antimobbestrategi vedtaget 16. maj 2018.pdf

Shape Created with Sketch.